כשהבנתי שהעמסתי על עצמי יותר מדי - טיפים להתמודדות עם עומס יתר

בוקר אחד זה קרה, התעוררתי והבנתי שהעמסתי על עצמי יותר מדי.

קרוב ל- 100% משרה במשרד החינוך, 6 ימי עבודה בשבוע, הנחיית קבוצת פרקטיקום באוניברסיטת תל-אביב, הנחיית קבוצת פרקטיקום במכללת בית ברל, כמה מקרים פרטיים. הזכרתי כבר שיש לי שני ילדים ובעל שדורשים יחס ואפילו תחזוקה שוטפת?

בקיצור מבוקר ועד לילה, ממש לילה, מצאתי את עצמי עובדת, בין אם מחוץ לבית ובין אם בקריאת ומישוב עבודות על המחשב, נון סטופ במרוץ נגד הזמן.

למה? אתם בטח שואלים. זה שילוב של כמה סיבות - קודם כל כי אני לא ממש יודעת להגיד "לא", עדין לומדת, שנית כי שכחתי לרגע שביממה יש רק 24 שעות וזה ככה 7 ימים בשבוע ולא משתנה.

אבל עם כל זה עוד יכולתי להתמודד, כי אני מאוד אוהבת מה שאני עושה וכשאוהבים מה שעושים, זה ממלא ונותן כוחות וכל הצלחה עם ילד, ממלאת אותי באושר עצום ויש לי כמה קולגות שהן אושר עצום לעבוד איתן.

אבל כשעל הדרך נתקלים בחוסר פרגון, ניסיון להזיק ולהרע, כשמגלים שאנשים לא יודעים לומר דברים בישירות בפנים ומתנהלים מאחורי הגב, זה שובר, זה מרוקן וזה גובה מחיר.

והמחיר כבד:

  • לילות ללא שינה או עם שינה טרופה
  • סף עצבים נמוך וחוסר סבלנות כללי
  • התקררויות ווירוסים חוזרים - כי כשרע לנפש, זה נותן אותותיו גם בגוף
  • התרחקות מאנשים אהובים - מה שהתחיל מחוסר זמן, המשיך משילוב בחוסר זמן וחוסר אנרגיה, דווקא בתקופה בה דווקא מהם יכולתי לשאוב כוחות.

 

וכרגע, עד הקיץ, אין משהו יעיל שאני יכולה לעשות על מנת לפנות לי זמן, כי יש לי אחריות, התחייבות ומחויבות וכנראה שעוד כמה דברים שמסתיימים ב"בות". אז אני מנסה להזכיר לעצמי שיש דברים שאני יכולה לעשות ואני כותבת אותם בתקווה שככה הם יחייבו אותי יותר לפעולה, בערך כמו הצהרה על דיאטה, שגם זה לא יזיק לי.....

 

טיפים להתמודדות עם עומס בלתי אפשרי :

  1. כל מה שאתם אוהבים - בתוך כל העומס, לעולם אל תוותרו על אותן פעילויות שעושות לכם טוב – זה נשמע פרדוקס, כי הרי אין זמן וצריך לוותר על משהו, אבל הנטייה שלנו לוותר על התחביבים שלנו היא שגויה לדעתי. דווקא מהמקומות האלה אנחנו שואבים כוח, דווקא המקומות האלה עוזרים לנו להתאוורר – אז צאו לרוץ, לרקוד, לשחות, להיפגש עם חברים, לכו להופעות ולכל מה שעושה לכם טוב, זה לא יעמיס עליכם.
  2. תכננו את הזמן באופן יעיל – ממש כל רגע ממנו, היעילות תורמת לתחושה שהכל תחת שליטה.
  3. עשו מהלימון לימונדה - חפשו את נקודות האור בכל סיטואציה, קשה ככל שתהיה. גם אם נקודת האור היא שהמצב גורם לכם להתעלות על עצמכם, על היכולות המקצועיות שלכם או סתם לתרגל איפוק כשממש בא לכם להיכנס במישהו.
  4. מצאו כל מה שאפשר לעשות מהבית – קניות באינטרנט – יש מספר אתרים, אני אוהבת לגוון ביניהם – פעם האתר של מגה ופעם שופרסל. לצערי השאר לא עושים משלוחים באזור שלי. יש את האתר mysupermarket.co.il  שעושה עבורכם השוואת מחירים לקניות באינטרנט - צירפתי תמונה למענכם. גם בקניות באינטרנט אני משתמשת ברשימה. רבע שעה וסיימתי קניות, בלי זמן נסיעה, בלי העמסה ופריקה מהאוטו ובלי עמידה בקופה. דאגו כמובן שהילדים יהיו בבית כשהמשלוח מגיע, שיהיה מי שיכניס למקרר....
  5. דברים נוספים שאפשר לעשות מהבית – השבוע גיליתי את האתר של בזק, יש שם את שירות בזק self service. תענוג, לא צריך יותר שעות של המתנה בטלפון, יש מיליון דברים כולל תיקון תקלות שאפשר לעשות דרך האתר שלהם מהכיסא הנוח בביתכם, בתמונה תוכלו לראות דוגמא קטנה.
  6. הרימו דגל, בעיקר בפני בן/בת הזוג שלכם – זה קטע, התגלית הזאת שאנשים הם לא טלפתיים ולא קוראים את המחשבות שלכם. מסתבר שזה ממש עוזר להגיד – קשה לי, אני צריכה עזרה ואז לבקש עזרה מאוד ספציפית. גם אם הרגלת את הסביבה שאת יכולה לשאת את העולם על כתפיך הצרות (במקרה הכתפיים שלי באמת צרות, היה עדיף לשאת צרות על האגן....).
  7. אמא – כי אין כמו אמא בעולם! ממליצה להצטייד באמא מהממת במיוחד ואם אפשר, כזו שיודעת לבשל, לדוגמא – אמא שלי. כשאמא שלי זיהתה שאני קורסת, היא התחילה באופן מפתיע לבשל לשבת כמויות שגרמו לי לתהות אם היא אימצה עוד 10 משפחות. מסתבר שלא, היא פשוט דאגה לשלוח אותי כל שבוע הביתה עם קופסאות לכל השבוע והגדילה ועשתה – לכל אחד המאכלים האהובים עליו. תודה אימוש!
  8. חבר אמיתי - דאגו שיהיה לכם חבר או חברה ממש קרובים שיכולים להתמודד עם כל השיט שלכם. בהקשר לנקודה 3 – הם יעזרו לכם למצוא את הטוב בכל סיטואציה ובעיקר בעצמכם, יזכירו לכם מה אתם שווים, יאפשרו לכם להוציא את כל התסכול והרוע ועדין ישארו שם בשבילכם. חבר קרוב זה נכס יקר ערך שצריך לטפח, אני מדברת מניסיון.
  9. להוציא את הרפש – אין מה לעשות, אם נשאיר את הכעסים אצלנו, נהיה חולים וחבל, למה שאנחנו נסבול מרוע של אחרים? אני אומרת, חזרו לנקודה 8 – עם אותו חבר שאתם סומכים עליו, תוציאו את כל מה שיש לכם להוציא, תצעקו, תקללו, תכפישו בידיעה שזה נשאר באותו חדר והמטרה היא פשוט להוציא ולהתנקות ולא סתם להתלכלך בשביל להתלכלך.
  10. הסקת מסקנות – גם אם אי אפשר לשנות את העומס באופן מעשי כרגע, חשוב להסיק מסקנות ולעשות תיעדוף נכון על מנת לעשות שינוי מושכל בשנה הבאה. אני כבר יודעת בדיוק מה יקרה ובעיקר מה לא יקרה בשנה הבאה.

ובפעם הבאה שאעלה פוסט שאומר "כשהיקום מאכיל אותי חר....בכפית..." תחזירו אותי בבקשה לפוסט הזה שלי לעצמי – מודה לכם מראש.

מזל שאתם פה, חברים שלי!

  • בקליק מהבית ואחרי השוואת מחירים, תענוג
  • כשלא צריך להמתין לטכנאי החיים יפים יותר